بازدید دانشجویان گروه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ به همراه جمعی از اساتید معزز، از پروژه اتوبان تهران - شمال

انجمن علمی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار کرد:

بازدید از قطعه اول آزادراه تهران شمال به آدرس تقاطع همت و آزادگان از تهران تا شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر

(محمد ورزدار، نوید نجفی - دانشجویان گروه مهندسی عمران)

آزادراه تهران شمال پیر ترین پروژه عمرانی کشور لقب گرفته است اما پس از خروج شرکت چینی و ورود شرکتهای ایرانی به پروژه سرعت اجرایی جهش چشمگیری داشته است.

طول آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است، جمعاً ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر دارد. (بلندترین آنها تونل‌های تالون و البرز هستند)، تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعاً ۹۷ پل به طول کل حدود ۱۳ کیلومتر است و حداکثر شیب جاده ۶ درصد است. تمام جاده ۲ خط و در مکان‌های بهمن‌گیر و پرارتفاع و گردنه‌ها ۳ خط است. این بزرگراه، بزرگترین و مهم‌ترین مسیر ارتباطی بین استان تهران و استان مازندران است. احداث این بزرگراه باعث کاهش ۳۵درصدی مصرف سوخت خواهد شد.

*بازدید دانشجویان با حضور اساتید معزز گروه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ، جنابان دکتر میرمعزی، دکتر حقیقت، دکتر آدرسی و دکتر جعفری انجام شد.

*ابتدا گزارشی از مراحل پروژه و درصد پیشرفت قسمت های مختلف آن توسط مهندسین آزاد راه به دانشجویان ارائه شد.

*سپس با حضور در فاز های مختلف آزاد راه ( پل ، تونل و ... ) توضیحات مربوطه توسط مهندسین ارائه گردید.

*در آخر نیز پس از پذیرایی و صرف نهار، مهندسین این پروژه برای پذیرش کارآموز در آزاد راه تهران - شمال با معرفی دانشگاه اعلام آمادگی نمودند.

در صورت تکمیل آزادراه می­توان فاصله تهران تا چالوس را در یک و نیم ساعت طی کرد، نکته قابل توجه این که از طول ۱۲۱ کیلومتری (۶۰ کیلومتر کوتاه­تر از جاده چالوس) حدود ۹۰ درصد آن یا در داخل تونل است یا روی پل و فقط ۱۰ درصد آن روی زمین طبیعی می باشد. برآوردهای اولیه حاکی از آن است که با افتتاح کامل آزاد راه، در سال حدود 600 میلیون تومان صرفه‌جویی خواهد شد.